Hvad får jeg tiden til at gå med her i foråret 2026?
Jeg er lige fyldt 80, og der melder sig mange tanker desangående.
Hvor længe holder fingrene til at spille bas?
Vil jeg bevare min passion for musikken?
Kan jeg bevare mit sunde liv ift både musikken og familien?
Jeg har i Britt en dejlig og omsorgsfuld hustru, som i ret høj grad forstår sig på, hvad der foregår i en musikerhjerne. Jeg gør, hvad jeg kan for selv at være en omsorgsfuld og hjælpsom ægtemand. Jeg vil også gerne være en god morfar og farfar for mine børnebørn.
Mine fingre har det godt for tiden – der er ikke tegn på gigt. Jeg kender til musikere, som får gigt i fingrene i midten af tresserne – jeg bøjer mig og takker min skaber. Blot har jeg opdaget, at visse rytmiske figurer på bassen ikke lader sig gøre i de tempi, som jeg er vant til at øve dem i. Nu skal jeg i højere grad end før lære mig at administrere mit spil. De hurtige figurer må jeg lade de unge bassister om.
Musikinteressen er stadig stærk, og jeg er nysgerrig på, hvad der kommer af nyt, både på jazzfronten og på den danske scene med jazz og pop/rock.
Min hjemmeøvning foregår ofte ved, at jeg akkompagnerer/ spiller med på rock og soulmusik, som jeg hører på DRs lydkanaler eller på Apple Music. Læser ikke så tit noder mere pga et forringet syn. Jeg ville ellers have godt af at spille nogle etuder, hvor jeg læser noder, men det kommer nok op i mig som et behov en dag. Jeg skal først gå ned i dosis i en ganske særlig medicin, for at forbedre mit syn.
Jeg er ellers en sund fyr for tiden, spiser ‘blendet’ råkost til frokost og går til fitness et par gange om ugen. Vinterbadning og løbeture kan der også blive plads til.
Jeg spillede en koncert for udsolgte huse på min fødselsdag den 14 april. Det var en god koncert, hvis man spørger publikum. Hvis man spørger mig, siger jeg, at det var en god koncert, men at jeg ikke var i stand til at udfolde mine solistiske færdigheder de steder i musikken, hvor chancen var der. Jeg har i halvandet års tid været uheldig med depressioner og angst, og sådan noget tager tid at få ud af kroppen. Undervejs har jeg hele tiden kunnet spille, og til fødselsdagskoncerten havde vi et meget tæt sammenspil, som jeg er stolt af. Efterfølgende har mit band sagt, at de vil gerne i studiet med mig, for at indspille min musik. De skal ikke have honorarer for det. Det tager jeg imod med glæde, fordi det er et tegn på, at min musik er stærk nok. Hvis vi kan komme i Jacob Worm’s studie, er vi garanteret en fremragende lyd, og så kommer der en plade (LP for en gangs skyld), der præsenterer mig og musikerne på et højdepunkt.
Fortsættes når jeg har mere at fortælle. . . . . .
Med venlig hilsen, Jens Jefsen
Forfatterarkiv: Jens Jefsen
Jens Jefsen 80
Ongoing Tale Band.
14. april i år (2026), netop på min runde fødselsdag, spiller jeg en koncert på Elværket i Åbyhøj. Jeg har sammensat et band og valgt at spille med spidsen af den unge generation af jazzmusikere fra Midtjylland og Århus-området. Grunden dertil er ikke, at der ikke er gode medspillere at finde på min egen alder, snarere den, at de unge har den friskeste og mest nysgerrige tilgang til musikken. De kan også godt lide at spille med en erfaren musiker, og deres energi smitter af på mig. Musikkens eksekvering, de spontane ideer bliver på splitsekunder til et netværk af energi, som er sundt for den 80-årige hjerne.
Jeg styrer selv løjerne, og vi vil spille en håndfuld af mine kompositioner, varieret med et par jazzstandards.
Link til EVENT

Disse dejlige billeder er knipset af Hrein Gudlaugsson og Henning Espersen
Jens Jefsen ønsker GODT NYTÅR
2026 er året, hvor jeg fylder 80.
Ved den anledning spiller jeg en koncert 14 april, lige på min fødselsdag, på Elværket i Åbyhøj.
Jeg har samlet et hold dygtige musikere, udelukkende fra den unge generation.
Cesar Joaniquet, Jakob Sørensen, Dan Hjort, John Riddell.
Bandnavnet er ‘Ongoing Tale Band’
Klik HER for at købe billet.
Jens Jefsen Julehilsen 2023.
Samme video som sidste år - og mindst ligeså aktuel.
Jeg ønsker alle en GLÆDELIG JUL.
Kærlig hilsen Jens
Jens Jefsen Solo-album 2025
I 2025 60 års jubilæum som bassist
ONGOING TALE
Skal jeg lave flere soloprojekter? Ja da, for jeg kan jo ikke lade være.
Dennegang med ovennævnte arbejdstitel ‘Ongoing Tale’.
MIne tidligere albums er mange. De kan findes i dropdown menuen på dette link https://jensjefsen.dk/solo/ – klik på solo-cd
Noget af musikken har været længe undervejs.
Jeg har i mit ministudie haft hyggelige sessions med forskellige musikere,
og det nye album bliver efter planen udgivet 24 januar 2025.
Jeg selv har indspillet kontrabasser, en enkelt rytmeguitar,
elbas på 2 numre, keys og forskellige perkussive effekter
Mine medspillere er:
Jon Anderskou – cello
Hans Esbjerg – elpiano
Emir Bosnjak – accordion
Jacob Djursaa – guitar
Cecilie Rowedder – vokal
Esben Tjalve – piano, elpiano
Stephan Kammerer – tenorsax
Johan Toftegaard Knudsen – sopransax – klarinet – fløjte
Jesper Smalbro – kontrabas
Dan Hjorth – elpiano
Lyt til en bid af ‘Approaching The Well Done’
Jens Jefsen kontrabas / guitar, Jon Anderskou spiller den smukke cello, Hans Esbjerg spiller elpiano (comp: JJ)
Lyt til en bid af ‘Call Your Calm’
Jens Jefsen kontrabas, Johan Toftegaard Knudsen sopransax (comp: JJ)
Lyt til en bid af ‘Me Time Reflections’
Jens Jefsen kontrabas, Cecilie Rowedder vokal, Hans Esbjerg elpiano.
Comp: Jens Jefsen, text Cecilie Rowedder.
Når Album’et ‘Ongoing Tale’ udkommer 27.02.25, kan du finde det på din streamingtjensete
Find ONGOING TALE på din foretrukne streamingtjeneste HER
Køb CD’en HER
På billedet herunder er jeg igang med harmonikaspilleren Emir Bosnjak

2024 er et jubilæumsår. Det nåede jeg ikke, så nu er 2025 mit jubilæumsår
I 1964 havde jeg min debut som bassist i Vejles dengang lidt hemmelige jazzliv. Jeg spillede også til lørdagsballer med Quartet Lisberg, og i 1965 fik vi et månedsjob på Cafe-Laage i Itzehoe NV for Hamburg. I en kvartet med trumpet, klaver, trommer og bas spillede vi hver aften/nat i en måned fra 22:00 til 05:00.
Vi havde fri om søndagen, men fik aldrig udsovet.
Her fik jeg grundlagt vigtige muskler og rutinefingre, og med et kig tilbage giver det 60 års aktivitet med bassen. En god anledning til at udgive et jubilæums-album.
Herunder et par billeder af bandet på Cafe-Laage, samt undertegnede udenfor cafeen.
Vh Jens


Bennys Sange i Live
Gruppen ‘HYMNER OG UKRUDT’ er et band, som hylder vores elskede troubadur Povl Dissing og nationalpoet Benny Andersen.
Sangeren Rasmus Dissing er i front, Henrik Gunde er pianist, Morten Lund er trommeslager og Jens Jefsen er bassist. Morten og Jens spillede i mange år med Povl Dissing og Benny Andersen, og nu gør gruppen en indsats for, at vi ikke skal glemme dem.
Gruppen udgiver et nyt album under navnet ‘Bennys Sange i Live‘ og spiller 2. maj kl 20:00 en releasekoncert på Bartof Station, Solbjergvej 3, 2000 Frederiksberg.
Billetter kan købes ved Billetto.
Se en video fra optagelserne i The Village Recording: Den Spanske Sol
Læs mere om HYMNER OG UKRUDT
Se herunder en video-teaser
Jens Jefsen Julehilsen 2022
Jens Jefsen Trio 2022
Jeg har fået mulighed for, også i år, at spille koncerter med min oprindelige trio, som nu foruden mig selv på bas består af guitaristen Uffe Steen og trommeslageren Jonas Johansen, der træder ind i stedet for Alex Riel. – Uffe og jeg er musikalske legekammerater siden 1975, vi kan næsten ‘høre om hjørner’ med hinanden. Jonas har adskillige gange været en kær gæst, når det drejede sig om at afløse Alex, og nu er han fast med trioen, fordi vi synes, at han er den bedste til at føre denne post videre.
Mere om Jens Jefsen Trio her —>
Klik på billedet for at hente det i stort format
Vi spiller på
Elværket Åbyhøj
4. november 2022 kl 19:30
Link —>
Jazzhus Dexter -Vindegade 65, 5000 Odense C
9. november 2022 kl 20:00
Link —>
Booking: Map Music Agency —>
Venlig hilsen Jens Jefsen
Jens Jefsen og Jazzfestival 2022.
Copenhagen Jazzfestival:
Tor 7 juli kl 19-21
Nyhavnsscenen, Nyhavn Kbh
Koncert med Allan Mortensen og Jens Jefsen Trio
Link
Århus Jazzfestival:
Fre 8 juli kl 18:00-19:45
Hantverk.
Morten Haugshøj, Kristoffer Lysgaard, Jens Jefsen
Link
Lør 9 juli kl 20:00-21:15
VinDanmark.
Camilla Dayyani Jazz Combo.
Camilla Dayyani, Morten Haugshøj, Claus Højensgaard, Jens Jefsen
Link
Søn 10 juli kl 15:00
Århus Hostel.
Beringvej 1, 8361 Hasselager.
Sagild, Rowedder, Jefsen.
Link
Søn 10 juli kl 20:00
Cafe Gemmestedet.
Sham Time.
Jacob Danielsen, Morten Nottelmann, Morten Haugshøj, Jens Jefsen
Link
Man 11 juli kl 21:00 – 22:15
Gellerupscenen.
Martin Sued, Tue Lautrup, Esben Tjalve, Ulrik Bisgaard, Jens Jefsen.
Link
Tir 12 juli kl 20:00
VinDanmark
‘Dexterity’ –
Jesper Løvdal, Morten Haugshøj, Ulrik Bisgaard, Jens Jefsen.
Link
Ons 13 juli kl 11:00
Århus Hostel.
Beringvej 1, 8361 Hasselager.
Sangskattekisten.
Camilla Dayyani, Hans Esbjerg, Jens Jefsen.
Link
Tor 14 juli kl 20:00
V 58.
Sagild, Rowedder, Jefsen.
Link
Honorary award 2022.
Over the years, I have managed to get quite a few appreciative opinions and reviews, especially on my solo albums. I also managed to go through many years of career without attracting too much attention. My album ‘Kiss My Jazz’ from 1998 received an award from the Danish Music Council for its artistic quality. Then came the award ‘Gaffelprisen’ (title refers to a tuning fork) in 2006 to guitarist Uffe Steen and me. Once a year, the ‘Ben Webster Foundation’ awards the Ben Webster Prize to outstanding talents, and with relatively few exceptions, only to jazz musicians in Copenhagen. Several of my bass colleagues have received the prize, I have grown old in the meantime, but one day in February 2022, a call came from chairman Jesper Løvdal. The foundation has created a category for aging jazz musicians who, through a long and sustained life as musicians, have made a difference. Right here I came into the picture, and I step into the company of seven other personalities from Copenhagen area, who will also receive the honorary award. This is the first time that this prize has been awarded to more than one musician. The award recipients besides myself is Ann Farholt, Ole Olsen, Niels ‘Flipper’ Stuart, Leonardo Pedersen, Henrik Bay, Kjeld Lauritsen and Mikkel Find.
I consider it a positive pat on the back and I really think the award also should be given to my wife Britt. She has largely kept the family together, while I played my bass. And then I’m guessing that the Corona crisis has been pushing a crowd of new honorary candidates in front of it into the uncertain future, and now revenge should be taken.
The ceremony took place on 22 May 2022 in the theater and music house ‘Portalen’ Greve, where the prize, also the Ben Webster prize itself for one of the younger, big band organizer Kathrine Windfeld, was fully deserved. She acknowledged with a small speech of thanks and a concert with her young big band, which has garnered so much recognition for both performances at jazz festivals around Europe and several record releases.
Then there was a break and transition to a band that consisted of the aforementioned eight honorary award recipients.
My bass fingers got busy working, and when I received my award, it happened together with Kjeld Lauritsen, who was also the award recipient, and we signed with the Argentine musician Astor Piazolla’s composition “Oblivion”. This piece of music stood out, by our mutual agreement, as being less in the Webster style. Nice room for the sound because we were only two, and a very nice response from the audience. It greatly contributed to the breadth of the program. I had a festive afternoon, went to a hotel with my wife and drove to my hometown Aarhus the next day.
Jens Jefsen



