Music Between Gigs

Min nye CD 2021.          (scroll down for English text)

Hvad laver jeg, når jeg ikke er ude at spille? Arbejder på mit næste album. Dennegang omarrangerer og jazzificerer jeg gamle velkendte popsange og evergreens og blander dem med egne kompositioner. Jeg giver mig god tid, synes at pauser er dejlige. Det er i pausen og de små ferier, at nye ideer bliver til. Er der noget, der ikke lykkes til min tilfredshed, lukker jeg computeren og venter til næste ledige stund med at gå videre. Det er for mig en god arbejdsmetode.

Jeg indspiller hovedparten selv, og det er stadig min kontrabas, der er i centrum. Som noget nyt har jeg lavet samplinger af både min Pöllman og min Rubner-bas. Jeg er ikke nogen god spillemand på et keyboard, derfor må jeg redegøre for harmonierne på min egen måde. Jeg bruger mine samplinger og andre keyboardlyde til at lave rytmiske harmoniteksturer med. Jeg ved nemlig godt, hvilke harmonier jeg gerne vil have. Melodiske linjer, improvisationer og grundbasser bliver stadig indspillet helt rigtigt som i ‘gamle dage’. På to numre medvirker desuden mit stueklaver med indfadede akkordklange. Det lyder ret fedt og specielt, lidt som en blød harmonika.

Jeg har inviteret andre musikere ind for at kunne give projektet den portion charme, som en hel times bas på bas næppe ville kunne byde på alene. Jeg har ikke glemt joken: ‘Hvornår snakker folk? – Når der er bassolo.’ Jeg har fået musikalske input fra guitaristen Uffe Steen, violinisten Lasse Høj Jacobsen, trommeslageren Morten Lund, den i New York bosiddende saxofonist Stephan Kammerer, harmonikaspilleren Emir Bosnjak, duduk-spilleren Cahit Ece, pianisten Esben Tjalve, perkussionisten Steen Raahauge og min søn Oskar Jefsen med dejlige korstemmer.

Jeg mixer med den dygtige lydtekniker Morten Meilvang Laursen.
Mastering ved August Wanngren.
Er der nogen, der har en CD-spiller i dag?
Men vinyl? Det stoppede vi jo med i slutningen af 80erne, og nu er vinyl kommet tilbage.
Vi får se, foreløbig CD og streaming, jeg vi også gerne spille melodisk jazz for de unge.
VH Jens Jefsen

About ‘MUSIC BETWEEN GIGS’

What keeps me busy while not performing? I work on my new album. I record some old well-known pop songs, rearrange and jazz it up with my double bass as the leading voice and blend the songs into the project with my compositions. I give myself very good time, I think breaks are lovely, and new ideas come to my mind during pauses and holidays. If something not succeeds, I shut down the computer and wait for the next available moment to continue my work. This is good working flow for me.

I’ve made samples of my Pöllman and my Rubner double basses. My live recorded double bass is still at the center with the melody. I’m not a good piano player, that’s why I have to tell the harmonies in my own way. I use samples and other keyboard sounds in order to create rhythmic harmonic textures. I know very well what kind of harmonies I wanna hear. Melodic lines, improvisations and bass lines is being recorded just like ‘in the old days’. 

I use to invite other musicians in order to put some charm to the project. The bass can’t do this alone. I haven’t forgotten the joke: ‘When do people talk?’ – yeah you got the answer: ‘when a bassist plays solo’. Participating musicians this time: guitarist Uffe Steen, violinist Lasse Høj Jacobsen, drummer Morten Lund, saxophonist Stephan Kammerer, accordion player Emir Bosnjak, duduk player Cahit Ece, pianist Esben Tjalve, percussion player Steen Raahauge and vocalist Oskar Jefsen.

I do the mixing with help from the outstanding sound engineer Morten Meilvang Laursen.
Mastering by August Wanngren.

Listen to ‘Put Your Ghost To Rest’:



Promo video

Anmeldelser.
Ivan Rod (15.01.2021)
Den danske jazzbassist, Jens Jefsen, har som alle os andre været tvunget til at gennemleve en lang periode i sit eget selskab, som følge af den Corona-relaterede nedlukning af samfundet. Men i dén periode – imellem sin sidste koncert inden og den første efter (gid der snart må komme et efter!) nedlukningen – har han, som han plejer, helt alene spillet på sit instrument i sit hjem, komponeret lidt, spillet noget mere og så indspillet. Og den kreativitet, som nedlukningen altså også har skabt grobund for (med helt nye vilkår i livet, for eksempel social afstand!) har resulteret i et nyt album, Music Between Gigs. Vel vidende at, det er under bassoloen, at folk snakker, har Jens Jefsen imidlertid udvidet sit udtryk ved at invitere gæster til at bidrage – gæster som guitaristen Uffe Steen, violinisten Lasse Høj Jakobsen, trommeslageren Morten Lund og saxofonisten Stephan Kammerer m.fl. – og ud af dét, er der kommet et virkelig flot album med melodisk jazz, som helt generelt er præget af autoritet, tyngde og en forunderlig ro. Især ”sammenspillet” mellem Jens Jefsen og Uffe Steen sætter tydelige aftryk. Uanset om de begiver sig af med at spille Jens Jefsens egne syv numre eller nogle af de øvrige syv – eksempelvis Nirvanas Smells Like Teen Spirit, John Lennons Imagine eller George Gershwins Soon. Som man vil kunne udlede af de sidstnævnte titler, spænder udgangspunktet vidt, men Jens Jefsen formår med en tilsyneladende naturlig lethed at samle det hele og gøre det til sit – et univers af melodisk jazz, præget af autoritet, tyngde og ro.
LINK
Top ->

Jazznyt v/ Niels Overgaard (10.02.2021)
Sidste år, kort efter den store nedlukning, var den meningen at basveteranen Jens Jefsen skulle spille koncert med trioen med Uffe Steen på guitar og Alex Riel på trommer. Anledningen var et ønske fra Jazzselskabet Aarhus, der havde ført trioen sammen omkring en nyfortolkning af Jens Jefsen Trio-albummet Interaction fra 1991. Det blev som bekendt aldrig til noget. Nu er koncerten  flyttet til april i år (2021)
Under nedlukningen har Jens Jefsen lavet albummet Music between gigs – musikken mellem koncerterne. Han har lavet albummet i hjemmet i Åbyhøj. Det er ikke første gang han gør det. Så corona eller ej. Det her er lyden af en ustoppelige bassist, der bliver ved med at have noget på hjerte.
Han er også modig. Han har valgt at spille to meget forskellige generationshymner. John Lennon’s Imagine og Nirvana’s Smells like teen spirit. De er med til at vise noget af Jens Jefsens styrke. Han går uimponeret ind i musikken og gør dem til sine egne. Han er tro mod melodierne. Han spiller melodien på bassen – og føjer gennem arrangementerne nye geniale detaljer til de kendte sange.
Det er gennemgående for albummet, at Jefsen spiller melodien på bassen og ellers bevæger sig frit og ubundet rundt i musikkens verden. Undervejs får han besøg af gæstemusikere, som Uffe Steen på guitar eller Lasse Høj Jacobsen på violin. Jens Jefsen er inspirerende. Han står ikke stille. Han er undersøgende og nysgerrig. Det kan coronanedlukninger og pensionistalder ikke stå i vejen for.
Link
Top ->

LoftsKammer v Martin Loft 10 marts 2021

‘Music between gigs’ (Gateway Music)
Med er skælmsk glimt i øjet har den Århus baserede jazzkontrabassist Jens Jefsen kaldt sit nye album for ‘Music between gigs’ (Musik mellem koncerter). Skælmsk fordi der er langt mellem koncerterne, livemusikområdet styrtbløder i øjeblikket og albummet er rundet af Corona krisen. Måske derfor opfordrer Jefsen i cd bookletten: “in these turbulent times we must remember the treasure trove of wonderful tunes that we all share and can revisit whenever we need a break from reality”. Det gør Jefsen så, med kontrabassen i centrum, ved at omarrangere og jazzificere gamle velkendte popsange og evergreens og blande dem med egne originalkompositioner, syv af hver slags. Kreativiteten, legesygen og skabertrangen er intakt og forplanter sig i samtlige 14 skæringer med melodisk jazz. Albummet emmer af god smag, sans og respekt for den gode melodi og snart 75 års levet liv med musikken som omdrejningspunkt. Jens Jefsen gør klogt i at spæde bassoloerne op med en lang række kompetente gæstemusikere. På to numre ‘Terra Sirenum’ og ‘Save the last Dance for me’ f.eks med virkningsfuld vokalassistance fra sønnen Oskar Hougaard Jefsen. I øvrigt er den smagfulde front cover art designet af datteren Stine Rye Jefsen. Musikalsk bydes der på en blændende blandet buffet. Af egen avl skal fremhæves albumåbneren ‘Esto es lo mio’ og ‘Put Your Ghost to Rest’. Blandt coverversionerne rammer især fortolkningerne af den neapolitanske sang ‘Finiculi finicula’, John Lennons ‘Imagine’ og Gershwins ‘Soon’ lige i bullseye.
Lyt i Spotify: https://open.spotify.com/album/37HMkMd01kX1JAzsGv7S8Q…Mest af alt opnår Jefsen et væsentligt mål med ‘Music between gigs’. Jeg stopper op, slapper af og lader ‘den gode melodi’ fylde mine ører i lidt over en times tid.**** (4 ud af 5 stjerner)

Fra Facebook 10. marts 2021
——————————————————————————————————–Til Toppen ->

Mark Sullivan @ Allaboutjazz.com 27.05.2021, (citat)
“Jefsen’s playing has a lightness which belies normal expectations of how a double bass should sound, seemingly as much from his attitude as the tone he produces on the instrument.”

Salt-Peanuts.eu (juni 2021)
Danish veteran double bass player Jens Jefsen kept doing what he always does, even during the long Covid-19 pandemic lockdowns. He kept doing what he is doing all his life – playing his favorite double basses (Pöllman and Rubner), improvising over iconic songs, composing and inviting musicians-friends, including his son Oskar Hougaard Jefsen, to play with him at his home in Åbyhøj and spice his new album, «Music Between Gigs».
Jefsen composed few melodies and rhythmic patterns with samples of his double basses and other keyboards, always with the double bass still as the leading voice, and added few famous songs – George Gershwin’s «Soon», John Lennon’s «Imagine», Nirvana’s «Smells Like Teen Spirit», «Baubles, Bangles and Beads» from the musical Kismet and The Drifters’ «Save The Last Dance For Me».  The eclectic yet unassuming outcome is entertaining and leisured and, obviously, rhythmic and playful.
«Lateral Thinking» and «Siya Evine» introduces light Middle-Eastern colors thanks to the duduk playing of Cahit Ece and the harmonica playing of Emir Bosnjak. The adaption of «Imagine» sticks to the essential melody with understated violin ornamentations of Lasse Høj Jacobsen. This duo replicates this approach on «Smells Like Teen Spirit» and strips this song totally from its urgent, nervous energy. Drummer Morten Lund, the most noteworthy guest on «Music Between Gigs», joins Jefsen for another minimalist. stripped-down interpretation of «Soon».
Eyal Hareuveni. 

Jazz Special (september 2021)
For længe siden — og egentlig stadigvæk — var København bassens Camelot med de store riddere: Niels Henning, Erik Moseholm, Mads Vinding, Hugo Rasmussen, Jesper Lundgaard, Bo Stief og så videre, og nu de unge løver, mindst fem her på Djævleøen. Og så var der Jylland, og her regerede Jens Jefsen. Det gør han vist endnu som stærk 75-årig.
Jefsen har sendt en CD ud, hvor han på en spændende måde præsenterer “gode melodier, som vi kan slappe af til og mindes verdens musikskat”, og i de originale udvalg er der for eksempel Ciribiribin og Funiculi Funicula, Save The Last Dance For Me og Imagine. Det lykkes at frembringe inspireret, næsten meditativ musik nogle steder, men Jefsen har også bragt nogle fremragende musikere ind til forskellige sessions, hvor de i baggrunden forløser hans ideer og arrangementer. Imagine som bassolo, aldrig spillet bedre med underdrejet perkussion og violinsolo er et eksempel. Lydbilledet er “moderne” med pudsige, legende baglyde, næsten kommenterende, mens Jefsens store bas tager teten. Cello, harmonika, tenorsax og Uffe Steens guitar dukker op eller glider ind i helheden, så let og nysgerrigt. Et nummer som Baubles, Bangels And Beads er let den champagne, den måske handler om.
Jo, den time er godt tilbragt, ustresset men helt original i konceptet, som blandt andet Aarhus Kommune har støttet virkeliggørelsen af. Det manglede bare.
Henrik Wolsgaard-Iversen

Top ->