Hvad får jeg tiden til at gå med her i foråret 2026?
Jeg er lige fyldt 80, og der melder sig mange tanker desangående.
Hvor længe holder fingrene til at spille bas?
Vil jeg bevare min passion for musikken?
Kan jeg bevare mit sunde liv ift både musikken og familien?
Jeg har i Britt en dejlig og omsorgsfuld hustru, som i ret høj grad forstår sig på, hvad der foregår i en musikerhjerne. Jeg gør, hvad jeg kan for selv at være en omsorgsfuld og hjælpsom ægtemand. Jeg vil også gerne være en god morfar og farfar for mine børnebørn.
Mine fingre har det godt for tiden – der er ikke tegn på gigt. Jeg kender til musikere, som får gigt i fingrene i midten af tresserne – jeg bøjer mig og takker min skaber. Blot har jeg opdaget, at visse rytmiske figurer på bassen ikke lader sig gøre i de tempi, som jeg er vant til at øve dem i. Nu skal jeg i højere grad end før lære mig at administrere mit spil. De hurtige figurer må jeg lade de unge bassister om.
Musikinteressen er stadig stærk, og jeg er nysgerrig på, hvad der kommer af nyt, både på jazzfronten og på den danske scene med jazz og pop/rock.
Min hjemmeøvning foregår ofte ved, at jeg akkompagnerer/ spiller med på rock og soulmusik, som jeg hører på DRs lydkanaler eller på Apple Music. Læser ikke så tit noder mere pga et forringet syn. Jeg ville ellers have godt af at spille nogle etuder, hvor jeg læser noder, men det kommer nok op i mig som et behov en dag. Jeg skal først gå ned i dosis i en ganske særlig medicin, for at forbedre mit syn.
Jeg er ellers en sund fyr for tiden, spiser ‘blendet’ råkost til frokost og går til fitness et par gange om ugen. Vinterbadning og løbeture kan der også blive plads til.
Jeg spillede en koncert for udsolgte huse på min fødselsdag den 14 april. Det var en god koncert, hvis man spørger publikum. Hvis man spørger mig, siger jeg, at det var en god koncert, men at jeg ikke var i stand til at udfolde mine solistiske færdigheder de steder i musikken, hvor chancen var der. Jeg har i halvandet års tid været uheldig med depressioner og angst, og sådan noget tager tid at få ud af kroppen. Undervejs har jeg hele tiden kunnet spille, og til fødselsdagskoncerten havde vi et meget tæt sammenspil, som jeg er stolt af. Efterfølgende har mit band sagt, at de vil gerne i studiet med mig, for at indspille min musik. De skal ikke have honorarer for det. Det tager jeg imod med glæde, fordi det er et tegn på, at min musik er stærk nok. Hvis vi kan komme i Jacob Worm’s studie, er vi garanteret en fremragende lyd, og så kommer der en plade (LP for en gangs skyld), der præsenterer mig og musikerne på et højdepunkt.
Fortsættes når jeg har mere at fortælle. . . . . .
Med venlig hilsen, Jens Jefsen
Dejligt at finde din hjemmeside! Skønt at du fortsat spiller musik. God bedring med synet. Jeg fulgte dig da jeg var ung i 80’erne og ville gerne ha hørt din nylige fødselsdagskoncert – og stort tillykke med de 80 år 🙂