A Secret Sigh

unionjack-msmA Secret Sigh er mit nye pladeprojekt 2016, som også er året, hvor jeg fejrer 70 års fødselsdag. Album’et består af 12 egenkompositioner.
Nogle melodier har ventet et par år, nogle er blevet til fornylig, en enkelt endda i indspilningsøjeblikket.

ASS.Forside:smsm
Medvirkende musikere udover undertegnede på bas er:
Christian Gerber bandoneon
Hans Esbjerg keyboard
Jakob Buchanan fluegelhorn
Jullie Hjetland vokal
Maria Edlund cello
Michael Bladt clarinet, altfløjte, tenorsax
Morten Lund trommer, percussion
Oskar Jefsen vokal
Uffe Steen guitar

Nyhedsbrev (pdf)
Highlights (pdf)
Bookletnoter (pdf)
Køb fysisk CD i WEBshop
Download med iTunes
Stream på Spotify

‘A Secret Sigh’  siden på Facebook
Reserver en CD allerede nu ved at skrive til mig på mail@jensjefsen.dk
eller ringe 4044 5166

 

Hør smagsprøver på Soundcloud:

En uundværlig hjælp til mixefasen fik jeg af lydtekniker Morten Meilvang Laursen, som her sidder og lytter til det sidste mix

MortenLytter

 

 

 

 

 

 

 

Planlagt udgivelse ved GatewayMusic: 8. oktober 2016

Anmeldelser

31 okt 2016- Ivan Rod
Link

Den aarhusianske jazzbassist, Jens Jefsen har i år passeret de 70, men han er still going strong, hvilket A Secret Sigh – hans niende album i eget navn – vidner om. Til albummet har han komponeret tolv nye numre, og så har han hentet studiemusikere ind – en ad gangen – og bygget albummet op lag på lag. Ud af dét arbejde er der kommet et fint album, som nok tager afsæt i jazzen, men også berører folkemusikken og byder på mere frie, næsten abstrakte collager. Med sig i studiet har han haft Christian Gerber, Hans Esbjerg, Jakob Buchanan, Jullie Hjetland, Maria Edlund, Michael Bladt, Morten Lund, Uffe Steen og Oskar Hougaard Jefsen. Enkelte af disse musikere har skabt noget i studiet, som er blevet bibeholdt som elementer i de endelige numre. Men for det meste er det af Jens Jefsen gennemskrevne kompositioner, der udgør rygraden på A Secret Sigh. Og de kompositioner er fine, til tider funky, til tider næsten sakrale. Albummet som helhed lader alligevel noget tilbage at ønske: Man fornemmer en glæde ved musikken, men ikke en påtrængende nødvendighed i det grundlæggende udtryk. ‘

Allaboutjazz.com, Mark Sullivan
21. november 2016.
Link

Veteran Danish bassist Jens Jefsen could be a one-man band, but instead he accomplishes a rare feat here: a bass-centric recording that does not sound like a “bass album.” Each track includes multiple bass parts—pizzicato and arco—along with percussive bass sounds and other percussion by Jefsen. While this description may sound like an endless bass solo, the music is carefully arranged instead, with the bass often taking a lyrical lead role. And all but one of the tunes includes at least one of the nine featured musicians, providing a constantly shifting group sound.

The opener “How You Like Your Egg” is a catchy contemporary jazz tune employing a lead bass part with a bass ensemble, along with drums and percussion from Morten Lund, and a bit of accompaniment from guitarist Uffe Steen. Later Steen steps out with memorable solo, and there’s even a brief bit of vocalise. “Bashtag” features call and response from clarinetist Michael Bladt and bandoneonist Christian Gerber; Gerber also duets with vocalist Julie Huetland on “Crying Wine.” Cellist Maria Edlund provides counterpoint on “Behavior Modification,” both strings playing over an insistent ostinato from Jefsen.”Benefit Of Waiting” shows how effective Jefsen’s “bass percussion” can be, as he turns in a convincing conga imitation during keyboardist Hans Esbjerg’s solo (along with swinging walking bass). He does it again on the aptly titled “Wood And Salsa.” “Condash” is another track with a full band sound. Bladt’s saxophone takes the lead (as well as a fine solo), with Lundt’s drums providing a true rhythm section feel—nice bit of keyboard accompaniment from the leader as well. The title tune has a haunting theme, Jefsen’s bass doubled by Oskar Hougaard Jefson’s vocalise. “Bass Meets Saw” is the only tune with no other musicians, and is exactly what the title says. In this case it’s a musical saw, not the sound of a double bass being cut in half (something I would not put past Jefsen’s occasionally puckish sense of humor).

A diverse and often fun album, and a splendid showcase for Jefsen’s composing, bass playing, and “other weird stuff…” (as the credits would have it). Highly recommended to double bass fans, but there’s plenty here for any contemporary jazz lover.

Martin Loft LOFTsKAMMER
2. dec. 2016:
Link

Mere bas
Jens Jefsen. ‘A Secret Sigh’ (Gateway Music)

Kontrabassisten Jens Jefsen har så godt som altid haft rendyrket charme i ascendenten i sit kreative basspil. I året der samtidig markerer hans 70 års fødselsdag charmerer han atter med endnu en udgivelse, det 9. instrumentale solo-album i rækken, hvor de mange års erfaring og tæft for det melodiske munder ud i 12 originalkompositioner. Alle arrangeret af Jefsen selv.

Der er hentet kompetente gæstemusikere ind fra nær og fjern, så kontrabassen omkranses af vellyd. Bl.a og måske tydeligst hørbart i de to numre hvor bandoneon-spilleren Christian Gerber medvirker, ‘Bashtag’ og ‘Crying Time’. Cellist Maria Edlund skinner også flot igennem på et enkelt nummer ‘Behaviour Modification’ og pianisten Hans Esbjerg (bl.a kendt fra Den Danske Salmeduo) får fin plads med sit keyboard i ‘Benefit of waiting’ og titelnummeret ‘A Secret Sigh’. I alt består gæstelisten af 9 fremragende og top musikalske personligheder.

Albummets achilleshæl er måske netop at Jens Jefsens gennemgående, genkendelige kontrabaslyd synes at være sekundær, sine steder endda tertiær i forhold til den vrimmel af medspillere der bidrager på de i øvrigt selv-producerede tracks.

Angsten for ‘for meget bas’ har muligvis taget over. For denne lytter sidder i hvert fald tilbage med et ønske om mere bas. Det får vi forhåbentlig lov til at få i mange år fremover, som i åbningsnummeret, den uimodståelige ‘How You Like Your Egg’ (Lyt med i Spotify): https://open.spotify.com/track/6UWTz9sB1uTmwseAqWPgD6

Utrolig smuk booklet forside. Et maleri af Stine Rye Jefsen.

3. december 2016
Salt-Peanuts.eu v/ Eyal Hareuveni:
Link

Veteran Danish double bass player and music educator Jens Jefsen performed with some of the greatest American jazz  musicians – Dizzy gillespie, Dexter Gordon, Ben Webster, Johnny Griffin and Roy Eldridge, among many others, still, his own definition of jazz is much more inclusive. Jefsen ninth solo album, «A Secret Sigh», offers his unique vision to a bass-centered jazz album that does not sound too much deep-toned.

Jefsen began working on this album in his mini studio, recording 12 original compositions, himself playing alone multiple parts on the double bass, basic rhythmic patterns and leading roles. Then he invited to his studio nine musicians – among them drummer Morten Lund and trumpeter Jakob Buchanan, one at the time, and asked them to add their «fresh charm» to the basic solo bass pieces.

The diverse and intimate pieces stress Jefsen playful approach, commanding but with a sharp sense of humor, tasteful and nuanced and always rooted in strong rhythmic basis but certainly not bound to the strict, archaic role of time keeper. Jefsen concise compositions follow straight-ahead song-like structure. Few piece stand out – the duet with cellist Maria Edlund on «Behavior Modification», as she contrasts Jefsen rhythmic approach with looser, lyrical improvisation; the amused, nuevo-tango of «Crying Wine» with bandoneon player Christian Gerber and vocalist Jullie Hjetland; «Amygdala», the contemplative duet with Jakob Buchanan on flugelhorn; and the playful, game-like solo «Bass Meets Saw».

Jens Jefsen (b, keys, wine glasses, saw, shaker, v, perc), Christian Gerber (bandoneon), Hans Esbjerg (keys), Jakob Buchanan (flh), Jullie Hjetland (v), Maria Edlund (c), Michael Bladt (cl, afl, ts), Morten Lund (dr, perc), Oskar Jefsen (v), Uffe Steen (g)

19. december 2016
Jazznyt.blogspot v/ Niels Overgaard
:
link
Jens Jefsen fyldte 70 år i foråret, en alder hvor man godt kan lade sig pensionere. Han er dog på ingen måde på retræte. Hans nye album A Secret Sigh er en fortsættelse af det han startede med albummet Jam me up fra 2014. Han indtager hovedrollen på bassen og diverse andre instrumenter. På det nye album bliver det endnu mere tydeligt end på det forrige: Jens Jefsen står oven på en lang karriere, hvor der både har været jazz, folk og funk i bassen. At det kan kombineres så vellydende og elegant som Jens Jefsen formår er ingen selvfølge.

Over 12 numre er han i centrum med bassen og et hav af andre instrumenter. Undervejs kigger musikalske gæster forbi og er med til at sætte deres præg på Jefsens musik. Den mangeårige musikalske makker, guitaristen Uffe Steen er med på et par numre med sin karakteristiske guitar, som det bl.a. høres på åbningsnummeret How you like your egg.
Blandt de andre markante gæster er Christian Gerber på bandoneon, der sammen med Michael Bladt på klarinet og alt fløjte leverer et temperamentsfyldt nummer, Bashtag. Vokalisten Julie Hjetlands sfæriske sang løfter nummeret One end to another, hvor Jefsen spiller melodien på bassen. Det er et af kendetegnende ved pladen, hvor Jefsens enkle melodier løftes ud i verden med Jefsen melodispil på bassen. Der er mange vellykkede eksempler på pladen. Jeg skal dog fremhæve Amygdala som min favorit. Her er Jacob Buchanan med på flygelhorn, der har fået en tør og intim lyd. Den omkranses af Jefsens bas, der er mangedoblet. Det lyder så fedt!
Pladen holder et højt niveau hele vejen. Det er en afvekslende og spændende plade, hvor kontrabassen deler hovedrollen med Jens Jefsen.

Citat fra Jazzspecial # feb-apr 2017.
A Secret Sigh
Jens Jefsen har holdt skansen i Århus og omegn i mere end en menneskealder, men har udenfor de lokale rammer slået sit navn fast som en af landets mest fornemme bassister – både sammen med lokale musikere og med et utal af gæstende udenlandske stjerner.
Jens Jefsen omgiver sig på A SECRET SIGH med et bredt instrumentarium, keyboards, bandoneon, flygelhorn, cello, træblæsere, slagtøj, guitar og vokal – ofte med stor harmonisk og melodisk kompleksitet. Det klæder hans kompositioner godt og understreger den mellemøstlige inspiration, der fornemmes i flere kompositioner. Blandt andet giver de unisone bas-og vokallinjer associationer til den fremragende israelske bassist og sanger Avishai Cohen. – Jefsens baslyd emmer dejligt af træ og dybe skove – også i de strøgne passager, og i det hele taget er denne CD et sympatisk bekendtskab.
(Ole Rahr)

Print Friendly